Relevanta frågor från patienter

För inte så länge sedan fick jag en fråga av en patient som innan hen ville boka en tid förhörde sig om mina väntetider men också hur jag arbetar med de besvär och den diagnos hen hade. Det är positivt att patienten som i detta fall redan hade varit hos en fysioterapeut men inte blivit hjälpt förhör sig inför nästa vårdgivare hur behandling kan se ut. Det är sällan så att vi vårdgivare har standardprotokoll att följa vid ett visst tillstånd. Oftast avgör undersökning och medicinska bedömning vid gör vilken form av rehabilitering som kan vara meningsfull att prova och under rehabilitering som utvärderas kan omprövning för andra metoder ske. Men hursomhelst anser att jag det är mycket positivt med patient kommer dessa genomtänkta frågeställningar. För situationen kan vara att en patient redan har provat en viss specifik behandling som exempelvis stötvåg som inte hjälpt och då med alla rätt och logik vill träffa en vårdgivare som inte använder stötvåg för den typ av problem som hen har. Sedan ska man ha i beaktning att det kan vara skillnader som är stora mellan olika terapeuter även om du som patient har fått övningar att göra eller manuell behandling.

Problemet som finns idag inom rehabilitering är att oberoende av vilken inriktning vi har även inte så kunniga som vi hade hoppats på att vi inte ens alltid efter en undersökning kan veta hur en patient svarar på olika åtgärder.

Malmö den 24 februari 2020

David Aston
Ergonom/Leg. Sjukgymnast

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *