fbpx

Inriktning på massage

Jag har förra året diskuterat med några tidigare massageterapeut-elever om inriktning på terapiverksamhet och svårigheter att vara egen företagare.

Kontorsmassage
Företagsmassage kan ske i en kortare variant där den anställde i sittande får massage.

När det gäller att vara egen företagare så är det oftast oberoende av bransch svårigheter att komma igång och att det kan ta tid för att etablera sig. I tidigare inlägg har jag lyft upp arbetsmarknaden för massörer. Det kan sedan vara faktorer som sällan handlar om terapeutens kompetens utan om hur många andra terapeuter som finns i omgivningen och prisbilden som finns på orten som inverkar på hur man som terapeut lyckas. Det har tyvärr på senare tid med flera thaimassage-salonger föranlett till en prisdumpning. För massörer som är på företag finns det mer risker idag än tidigare med att de större bemanningsföretagen inom friskvårdsbranschen som bland annat Lars Massage och Twitch vinner massageuppdragen på företag då de har fler möjligheter att erbjuda vikarier, andra friskvårdstjänster och massage på flera olika orter om företaget behöver det.

En annan fråga som har kommit upp vilket jag har diskuterat med fler tidigare elever är om hur man styr om verksamhet från avslappningsmassage till mer terapeutiskt inriktad verksamhet. Här kan kan följande vara aktuellt:

  • Ta bort avslappningsmassage och förtydliga att du inte tar emot klienter som är friska för (helkropps)massage.
  • Ta bort olika massagebehandlingar och olika omfattning av massage för varierande priser. Marknadsför endast behandling till ett pris.
  • Informera vid bokning,  på webbplats och andra marknadsföringsmaterial att du som terapeut ägnar dig åt bedömning och behandling.
  • Skriv mer om olika besvär som du kan hjälpa patienter med (och börja nämn att du ser dina klienter som patienter)
  • Var inte rädd att tacka nej eller hänvisas de klienter som endast söker avslappningsmassage vilket får anses som ett positiv situationen.

God fortsättning

David Aston

 

6 svar på ”Inriktning på massage”

  1. Att vara en bra terapeut är en sak att vara en bra terapeut OCH företagare är en helt annan. Ofta faller man inte på bristande kunskaper som terapeut utan man faller på bristande kunskaper som företagare, främst inom sälj och marknadsföring.

    1. Du har helt rätt Jörgen att faktorer med marknadsföring och sälj är mer avgörande i slutändan. Tror sedan att marknaden och konkurrens där man är verksam också inverkar. Sedan kan man inte blunda för överetablering av olika terapeuter vilket är mer än utbildningsfråga vilket jag tror vi har diskuterat tidigare.

      God fortsättning

  2. Minns inte om det var kry eller bsm som presenterade en undersökning för något är sedan. Resultatet var att endast 1/3 av alla utbildade massörer kunde leva på sin yrkesutbildning.

    1. Ser att jag har ett utkast om detta men har ej har publicerats. Har däremot tagit upp på ett tidigare inlägg om arbetsmarknaden.

      Ska lyfta upp mitt utkast senare som bygger på BSM:s där man något missvisande skriver att cirka 60 procent av certifierade massörer arbetar heltid. Nämns gör man inte att även en del medlemsskolor utbildar till lägre nivåer än certifierad massör.

      Återkommer med mer information.

    1. Ja, tyvärr Jörgen är detta ett dilemma. Det har blivit en ond cirkel då utbildningsmarknaden sviktat med färre certifierade massörer så har skolor fortsatt locka med att arbetsmarknaden är god. Naturligtvis berättar man inte hur många massörer som utbildas på varierande nivåer även lägre än de krav som Branschrådet Svensk Massage ställer. Man berättar inte heller hur det finns olika branschråd eller om den oenighet som råder inom branschen där vissa skolor hellre satsar på längre utbildningar på cirka 1000 timmar vilket är mer än dubbelt så mycket är kraven för att bli certifierad massör.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*

code