För att spara mig tid så kommer alla säljare som kontaktar mig att hänvisas till denna webbsida. Syftet är att selektera bort oseriösa säljare. Denna selektering är nödvändig även om jag vet att det finns många seriösa säljare och företag därute.
Tyvärr så drabbas jag, precis som många andra, av oseriösa personer som vill sälja dyra alternativt värdelösa produkter eller tjänster till mig. Jag är väldigt trött på att bli uppringd och få erbjudanden där man måste fatta ett beslut omgående.
Jag kommer inte att fatta några beslut per telefon när någon för mig okänd säljare tar kontakt med mig.
Då det på senare tid även finns direkt kriminella företag som lurar företag med att spela in samtal och/eller redigera dem så att det kan uppfattas som om man har accepterat ett erbjudande måste jag som företagare var mycket kort i tonen till alla säljare. Det är omöjligt för mig att verifiera att säljaren verkligen ringer från ett seriöst företag. Idag finns det till och med kriminella personer som uppger att de ringer från ett välkänt företag.
För att skydda mig kommer jag att vara mycket fåordig i telefon mot säljare och snabbt avsluta telefonsamtalet.
Förhoppningsvis kommer seriösa företagssäljare att inse att situationen är orimlig och därefter ställa krav på politiker om en lagändring med bättre skydd för företagare. Någon form av ångervecka eller skriftligt avtal borde tillkomma för företag. Ni säljare som väljer att arbeta för de företag som ägnar sig åt oetiska och olagliga metoder får naturligtvis ta konsekvensen som medskyldiga där ni får acceptera att bli arrogant bemött av mig och av andra ni ringer upp. Övriga säljare ber jag om överseende för mitt beteende.
Om du som säljare kan svara på följande frågor så är du välkommen att kontakta mig per följande mejl: .
Först efter ditt mejlsvar kan jag överväga att föra en diskussion med dig.
1. Har företaget som du arbetar för en besöksadress? Bara en boxadress brukar vara synonymt med ett företag som inte vill ha kontakt med omgivningen för att företaget troligtvis döljer något.
2. Har företaget som du arbetar på ett telefonnummer som finns registrerat hos hitta.se eller eniro.se? Kan vara svårt annars att avgöra om du som säljare verkligen ringer eller arbetar på det angivna företaget. Vid dolda nummer upplevs det som att det är någon oseriös säljare som ringer. Det bör poängteras att telefonnummer med anknytning via växel eller från andra filialer utgör ett problem som kanske inte visas på alla nummerupplysningar. Men då ska man kunna söka dig som säljare också via företagets växel. Samtidigt borde seriösa företag har direkttelefonnummer till anställda säljare som är listade på eniro eller hitta.
3. Finns ett organisationsnummer till företaget? Detta är en förutsättning för att överhuvudtaget kunna kontrollera ett företag.
4. Kan man kontakta dig som säljare via telefon? Det blir svårt annars att ha en seriös och långsiktig relation med företaget som säljaren är anställd på.
5. Kan man kontakta dig som säljare via e-post? Det är svårt annars att ha en seriös och långsiktig relation med företaget.
6. Finns företagets senaste årsredovisning tillgänglig? Saknas detta så är det antagligen ett väldigt ungt företag och då är man extra försiktig och undrar om företaget överhuvudtaget finns kvar om ett år – alternativt så är det något skumt som revisorn inte har godkänt i årsredovisningen vilket är mindre smickrande.
7. Kan företagets VD och styrelseordförande namnges och bakgrund anges? Är det ett seriöst företag behöver man inte smussla med vem som sitter i ledningen. Ska jag som kund köpa något vill jag veta om ledningen består av kompetenta människor och med rätta etiska värderingar.
8. I vilka andra bolag är styrelseordförande, styrelsemedlemmar och VD involverade? Detta kan ge en uppfattning om ledningens etik och moral samt kompetens. Finns ingen anledning till att jag som kund ska köpa något från ett företag vars ledning är suspekt.
9. Finns det information på er hemsida om produkten och tjänsten som ni vill sälja? Om inte så verkar det högst märkligt. Hemsida har i princip alla idag.
10. Kan ni skicka en offert på det ni önskar sälja/erbjuda? Detta är kutym hos seriösa företag annars handlar det om att du som säljare bara vill att jag som kund ska stressas till köp omgående med trams om att erbjudandet bara gäller idag eller att det finns bara några platser kvar. Offert är något som även Svensk Handel rekommenderar skickas i syfte att minska bluffakturor.
Om du som säljare kan besvara ovanstående tio frågor med ja ska du också kunna mejla mig denna information. Erfarenheten säger tyvärr att många telefonförsäljare inte kan svara ja på frågorna och det får mig som kund att misstänka att det handlar om en oetisk säljare eller ett oseriöst företag.
Ovanstående frågor innebär att jag som potentiell kund inte behöver lägga ner mina resurser på att söka all information om ett visst säljföretag. Självklart behöver jag ha tid på mig att kunna dubbelkontrollera informationen.
Angående e-postreklam
Observera att det idag är förbjudet att skicka e-postreklam, spam, till någon som inte har beställt det. Liknande regler gäller inom hela EU, både för e-postreklam och reklam via fax, sms, mms och automatiska uppringningar. Lagen gäller för såväl privat personer och enskilda firmor.
Företag får endast skicka e-postreklam om jag som privat person eller enskild firma har tackat ja till att få reklam från företaget. Detta är en tydlig ändring från tidigare där det var tillåtet att skicka e-postreklam om mottagaren inte hade tackat nej.
Problemet med all e-postreklam är att det blir tidsödande att gå igenom och bedöma om det är en seriös kontakt. Dessutom kan det kosta mig pengar när jag laddar hem e-post i min mobiltelefon.
Malmö den 16 november 2014
David Aston
Leg. sjukgymnast