David Aston - Legitimerad sjukgymnast

Innehållsförteckning

Stående övningar

Följande övningar kan utföras för träna styrka och/eller uthållighet i muskulaturen men även för balans.

Höftabduktion

Höftextension

Höftflexion

Knäböjning

Sidoföring

Tåhävningar

Utfallsteg

 

Höftabduktion (utåtföring av benet)

Kan göras med handstöd som bilden visar men även utan vilket blir mer balansträning. Muskler som tränas är höft- och sätesmusklerna.

Utåtföring av benet kan göras med handstöd som bilden visar men även utan vilket blir mer balansträning. Muskler som tränas är höft- och sätesmusklerna.

Höftflexion (framåtföring av benet)

Knäuppdrag kan göras med handstöd som bilden visar men även utan vilket blir mer balansträning. Muskler som tränas är främre höftmusklerna.

Knäuppdrag kan göras med handstöd som bilden visar men även utan vilket blir mer balansträning. Muskler som tränas är främre höftmusklerna.

Höftextension (bakåtföring av benet)

Höftflexion

Bakåtföring av benet kan göras med handstöd som bilden visar men även utan vilket blir mer balansträning. Muskler som tränas är lår baksida och sätesmusklerna.

Knäböjning

Kan göras med handstöd som bilden visar men även utan vilket blir mer balansträning. Muskler som tränas är lår- och sätesmusklerna.

Knäböjning kan göras med handstöd som bilden visar men även utan vilket blir mer balansträning. Muskler som tränas är lår- och sätesmusklerna.

Sidoföring

Med eller utan handstöd för över tyngden i sidled på det andra benet. Gå sedan tillbaka till start. Uppreda därefter övningen på samma ben eller gör övningen växelvis och utför övningen med det andra benet.

Stå bredbent. Med eller utan handstöd för över tyngden i sidled på det andra benet. Gå sedan tillbaka till start. Uppreda därefter övningen på samma ben eller gör övningen växelvis och utför övningen med det andra benet.

Tåhävningar

Kan göras med handstöd som bilden visar men även utan vilket blir mer balansträning. Muskler som tränas är vaderna.

Tåhävningar kan göras med handstöd som bilden visar men även utan vilket blir mer balansträning. Muskler som tränas är vaderna.

Utfallsteg

Stå i gångstående som första bilden visar. Med eller utan handstöd för över tyngden i framåt på det andra benet. Gå sedan tillbaka till start. Uppreda därefter övningen på samma ben eller gör övningen växelvis och utför övningen med det andra benet.

Stå i gångstående som första bilden visar. Med eller utan handstöd för över tyngden i framåt på det andra benet. Gå sedan tillbaka till start. Uppreda därefter övningen på samma ben eller gör övningen växelvis och utför övningen med det andra benet.

Malmö den 9 oktober 2016

David Aston
Ergonom/Leg. sjukgymnast