David Aston - Legitimerad sjukgymnast

Innehållsförteckning

Liggande övningar

Följande övningar kan tränas för styrka/uthållighet eller rörlighet.

Benföring åt sidan

Bäckenlyft

Knärörlighet

Raka benlyft

Sidliggande benlyft

Sit-ups

Cirkulationsövning underben

Benföring åt sidan

För benet ut åt sidan till slut och sedan tillbaka igen.

För benet ut åt sidan till slut och sedan tillbaka igen.

Bäckenlyft

Lyft ändan på ett kontrollerat vis och sträva efter att ha kontroll på att stabilisera bäckenet.

Lyft ändan på ett kontrollerat vis och sträva efter att ha kontroll på att stabilisera bäckenet.

Knärörlighet

Sträck ut knäet där du strävar efter att pressa knävecket mot underlaget och dra sedan hälen så nära ändan som möjligt.

Sträck ut knäet där du strävar efter att pressa knävecket (startbilden) mot underlaget och dra sedan hälen så nära ändan som möjligt (slutbilden).

Raka benlyft

För upp benet med med knäet utsträckt/rakt. Rörelsen behöver inte vara så stor.

För upp benet med knäet utsträckt/rakt. Rörelsen behöver inte vara så stor.

Sidliggande benlyft

För översta benet uppåt i sidled. Håll foten och knäet framåt.

För översta benet uppåt i sidled. Håll foten och knäet framåt.

Sit-ups

Lyft upp bröstryggen och skuldrorna från marken så att du känner en anspänning i bukmusklerna.

Lyft upp bröstryggen och skuldrorna från marken så att du känner en anspänning i bukmusklerna.

Cirkulationsövning för underbenen

cirkulation_underben

I ett jämnt och relativt snabbt tempo för fötterna upp och ner men utan att lyfta benen.

Malmö 11 december 2016

David Aston
Ergonom/Leg. sjukgymnast